تبلیغات
ثامن گرافیک - پاسخ به شبهه ای پیرامون ولایت فقیه

اللهم عجل لولیک الفرج و حفظ لنا سیدنا امام الخامنه ای حتی یصل فرج مولانا المهدی(عج) اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم  و احشرنا معهم و جعلنا من شیعتهم

سلام علیکم و رحمه الله

این روزها بازار ولایت داغ شده و بعضی ها دارند خواسته به ولایت حجمه می اندازند و بعضی ها خواسته یا نخواسته خوب دفاع می کنند . متأسفانه من این چند روز از جوابهای دوستان اصلا قانع نشدم و خود شخصا به پیدا کردن جواب عقلی و قانع کننده برای این مسئله پیدا کنم . البته بنده به این مسئله اعتقاد داشتم و قبلا هم تحقیق کرده بودم اما به مرور زمان فراموش کردم اما خدارو شکر ایمانم رو داشتم .

........

سوال : معنای ولایت مطلقه فقیه چیست و حوضه اختیاراتش چیست ؟

سوال : مقام معظم رهبری حفظه الله که معصوم نیستند پس ولایت مطلقه چرا ؟

سوال : کدام یک از مراجع ولایت مطلقه را قبول ندارند ؟

........

نکته : چوابهایی که اینجا داده شده بنده را قانع کرده و شما را نمی دانم

نکته : خواهش میکنم تا مطلب را کامل و با دقت نخوانده اید از هرگونه قضاوت جدا خودداری فرمائید .

........

 

سوال : معنای ولایت مطلقه فقیه چیست و حوضه اختیاراتش چیست ؟

هدف اصلی دشمن در تمامی جریانات اخیر اصل مترقی ولایت فقیه بوده و سعی می‌شود با ایجاد انواع شبهات در ذهن ملت، جدایی لازم بین امت و رهبری جهت ریشه‌کن کردن نظام اسلامی ایجاد شودمتن زیر پاسخ به یکی از این شبهات است که در جریانات اخیر مانور زیادی حول آن داده شد:

ماجرای نامه امام خمینی(ره) به مقام معظم رهبری در تبیین ولایت مطلقه فقیه

ماجرا از این قرار بوده که (به تاریخ نامه ها  توجه کنید)...

... حضرت امام(ره) در پاسخ شورای نگهبان نوشتند:

 دولت حق دارد تا از تصرف بیش از حق عرفی شخص و اشخاص جلوگیری نماید. این معادن (نفت و گاز) چون ملی است و متعلق به ملتهای حال و آینده است که در طول زمان موجود می گردند از تبعیت املاک شخصیه خارج است و دولت اسلامی می تواند آنها را استخراج کند. ...

[امام خمینی ، صحیفه نور، ج 20، ص 155 (مورخ 1366/8/3)]

 

 

امام(ره) در پاسخ وزیر کار درباره جواز قراردادن شروط الزامی نسبت به کارفرمایانی که از خدمت دولتی بهره مند می شوند نوشتند:     

«چه در گذشته ، چه در حال ، دولت می تواند شروط الزامی را مقرر نماید».   

 

[همان ، ج 20، ص 163 (مورخ 1366/9/16)]

 

امام(ره) در پاسخ به استفسار شورای نگهبان درباره پاسخ ایشان به وزیر کار نوشتند:  

دولت می تواند در تمام مواردی که مردم استفاده از امکانات و خدمات دولتی می کنند با شروط اسلامی و حتی بدون شرط قیمت مورد استفاده را از آنان بگیرد و این جاری است در جمیع مواردی که تحت سلطه حکومت است و اختصاص به مواردی که در نامه وزیر کار ذکر شده ندارد،بلکه در انفال که در زمان حکومت اسلامی امرش با حکومت است می تواند بدون شرط یا با شرط الزامی امر را اجرا کند. 

 

[همان ، ج 20، ص 165 (مورخ 1366/9/26)]

.......

آیت الله خامنه ای، امام جمعه تهران(لازم به ذکر است ایشان به فرمان امام(ره) بر خلاف سایر امام جمعه های تهران - به غیر از آیه الله طالقانی - به عنوان امام جمعه دائم تعیین گردیده بودند) و رئیس جمهور وقت در توضیح نامه شورای نگهبان و نظر امام در نماز جمعه 11/10/1366 این گونه اظهارنظر کردند:    

«اقدام دولت اسلامی، در برقرارکردن شروط الزامی به معنای برهم زدن قوانین و احکام پذیرفته شده اسلامی نیست ... امام که فرمودند دولت می تواند هر شرطی را بر دوش کارفرما بگذارد،این هر شرطی نیست،آن شرطی است که در چهارچوب احکام پذیرفته شده اسلام است،و نه فراتر از آن.سوال کننده سوال می کند:برخی این طور از فرمایشات شما استنباط می کنند که می شود قوانین اجاره و مضاربه،احکام شرعیه و فتاوای پذیرفته شده مسلم را نقض کرد.

و دولت می تواند برخلاف احکام اسلامی شرط بگذارد،امام می فرمایند:این شایعه است،ببینید قضیه چقدر روشن و جامع الاطراف است.»

[روزنامه جمهوری اسلامی، شنبه 12/10/1366، ص 9، خطبه های نمازجمعه حجت الاسلام والمسلمین سیدعلی خامنه ای]

 

این سخنان سبب خیر گشت و باعث شد حضرت امام خمینی (ره ) طی نامه ای تاریخی پرده از حقیقت ولایت مطلقه فقیه بردارند:

بسمه تعالی

جناب حجت الاسلام آقای خامنه ای ، رئیس محترم جمهوری اسلامی - دامت افاضاته پس از اهدای سلام و تحیت ، من میل نداشتم که در این موقع حساس به مناقشات پرداخته شود. و عقیده دارم که در این مواقع سکوت بهترین طریقه است . و البته نباید ماها گمان کنیم که هر چه می گوییم و می کنیم کسی را حق اشکال نیست . اشکال ، بلکه تخطئه ،یک هدیه الهی است برای رشد انسانها. لکن صحیح ندانستم که جواب مرقوم شریف وتقاضایی که در آن شده بود را به سکوت برگزار کنم . لهذا، آنچه را که در نظر دارم به طور فشرده عرض می کنم .

  از بیانات جنابعالی در نماز جمعه اینطور ظاهر می شود که شما حکومت را که به معنای ولایت مطلقه ای که از جانب خدا به نبی اکرم - صلی الله علیه و آله و سلم - واگذار شده واهم احکام الهی است و بر جمیع احکام شرعیه الهیه تقدم دارد، صحیح نمی دانید. و تعبیربه آنکه اینجانب گفته ام حکومت در چهارچوب احکام الهی دارای اختیار است بکلی برخلاف گفته های اینجانب بود. اگر اختیارات حکومت در چهارچوب احکام فرعیه الهیه است ، باید عرض حکومت الهیه و ولایت مطلقه مفوضه به نبی اسلام - صلی الله علیه و آله و سلم - یک پدیده بی معنا و محتوا باشد و اشاره می کنم به پیامدهای آن ، که هیچ کس نمی تواند ملتزم به آنها باشد: مثلا خیابان کشیها که مستلزم تصرف در منزلی است یا حریم آن است در چهارچوب احکام فرعیه نیست . نظام وظیفه ، و اعزام الزامی به جبهه ها، و جلوگیری از ورود و خروج ارز، و جلوگیری از ورود یا خروج هر نحو کالا، و منع احتکار در غیر دو - سه مورد، و گمرکات و مالیات ، و جلوگیری از گرانفروشی ، قیمت گذاری ، و جلوگیری از پخش مواد مخدره ، و منع اعتیاد به هر نحو غیر از مشروبات الکلی ، حمل اسلحه به هر نوع که باشد، و صدها امثال آن ، که از اختیارات دولت است ،بنابر تفسیر شما خارج است ؛ و صدها امثال اینها.

  باید عرض کنم حکومت ، که شعبه ای از ولایت مطلقه رسول الله - صلی الله علیه و آله و سلم - است ، یکی از احکام اولیه اسلام است ؛ و مقدم بر تمام احکام فرعیه ، حتی نماز وروزه و حج است . حاکم می تواند مسجد یا منزلی را که در مسیر خیابان است خراب کند وپول منزل را به صاحبش رد کند. حاکم می تواند مساجد را در موقع لزوم تعطیل کند؛ ومسجدی که ضرار باشد، در صورتی که رفع بدون تخریب نشود، خراب کند. حکومت می تواند قراردادهای شرعی را که خود با مردم بسته است ، در موقعی که آن قراردادمخالف مصالح کشور و اسلام باشد، یکجانبه لغو کند. و می تواند هر امری را، چه عبادی و یا غیر عبادی است که جریان آن مخالف مصالح اسلام است ، از آن مادامی که چنین است جلوگیری کند. حکومت می تواند از حج ، که از فرایض مهم الهی است ، در مواقعی که مخالف صلاح کشور اسلامی دانست موقتا جلوگیری کند.

آنچه گفته شده است تاکنون ، و یا گفته می شود، ناشی از عدم شناخت ولایت مطلقه الهی است . آنچه گفته شده است که شایع است ، مزارعه و مضاربه و امثال آنها را با آن اختیارات از بین خواهد رفت ، صریحا عرض می کنم که فرضا چنین باشد، این ازاختیارات حکومت است . و بالاتر از آن هم مسائلی است ، که مزاحمت نمی کنم .

ان شاءالله تعالی خداوند امثال جنابعالی را، که جز خدمت به اسلام نظری ندارید، درپناه خود حفظ فرماید.

16دی 1366 -روح الله الموسوی الخمینی

 

  در جواب، امام جمعه تهران در نامه ای خطاب به امام اعتقاد خود را به ولایت مطلقه فقیه ابراز داشت، در نامه آیت الله خامنه ای به ایشان آمده است:   

بسم الله الرحمن الرحیم

 محضر مبارک رهبر معظم انقلاب حضرت امام خمینی - مدظله العالی پس از عرض سلام و ارادت ، مرقوم مبارک در پاسخ به معروضه اینجانب را استماع و زیارت کردم و از ارشادات آن حضرت که مانند همیشه ترسیم کننده خط روشن اسلام است متشکرم . نکته ای که بیان آن را لازم می دانم آن است که بر مبنای فقهی حضرتعالی که اینجانب سالها پیش آن را از حضرتعالی آموخته و پذیرفته و بر اساس آن مشی کرده ام ، موارد و احکام مرقوم در نامه حضرتعالی جزو مسلمات است و بنده همه آنها را قبول دارم . مقصود از حدود شرعیه در خطبه های نماز جمعه چیزی است که درصورت لزوم مشروحا بیان خواهد شد. امید است سالهای متمادی این ملت عزیز و فداکار و مسئولان آن و همه امت بزرگ اسلام از فکر بیدار و روشن و رهبری بی بدیل جنابعالی بهره مند گردند و خداوندعمر شریف شما را تا حضور ولی عصر - ارواحنا فداه - مستدام بدارد.

 21/10/66 - سید علی خامنه ای

  حضرت امام خمینی (ره ) نیز در پاسخ ضمن تجلیل از ایشان  آن را تایید نمودند، که در پاسخ حضرت امام خمینی (ره ) هم به ایشان آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب حجت الاسلام آقای خامنه ای ، رئیس محترم جمهوری اسلامی - دامت افاضاته مرقوم شریف جنابعالی واصل و موجب خرسندی گردید. اینجانب که از سالهای قبل از انقلاب با جنابعالی ارتباط نزدیک داشته ام و همان ارتباط بحمدالله تعالی تاکنون باقی است ، جنابعالی را یکی از بازوهای توانای جمهوری اسلامی می دانم و شما را چون برادری که آشنا به مسائل فقهی و متعهد به آن هستید و از مبانی فقهی مربوط به ولایت مطلقه فقیه جدا جانبداری می کنید، می دانم و در بین دوستان و متعهدان به اسلام و مبانی اسلامی از جمله افراد نادری هستید که چون خورشید، روشنی می دهید. مع الاسف جمهوری اسلامی و سران محترم آن به جرم اسلامخواهی و بسط عدالت اسلامی درجهان مورد تاخت و تاز تبلیغاتی جهانخواران شده اند و مثلا اگر بگویند آفتاب روشن است ، فردا تبلیغات جهانی به شرح و تفصیل و توجیه و تحلیل پرداخته و جمهوری اسلامی و یاران آن را به طوری محکوم می کنند و چون آشنا به فقه اسلامی و به ملت فداکار اسلام و ایمان راسخ آنان نیستند، بسیاری از اوقات تبلیغات آنان به نفع جمهوری اسلامی تمام می شود.

و البته ما متوقع نیستیم که با قیامی که بر پایه اسلام عزیز نمودیم و "نه " به شرق و غرب و عمال آنان گفته ایم ، آنان به ما و شماها و به ملت عزیز جان بر کف ما بارک الله بگویند.و خوشبختانه اخیرا در همین موضوع حدود ولایت فقیه نویسندگان و گویندگان متعهد وآگاه به مسایل اسلامی ، مسئله را در مجالس و روزنامه ها تا آنجا که دیدم مورد بحث قرارداده که من از تمامی آنان تشکر می کنم و امید است ائمه محترم جمعه و بویژه امثال جنابعالی که در بیان مسائل دست توانا دارید، مسئله را تعقیب و در خطبه های نماز جمعه اذهان ناآگاهان را روشن و زبان دشمنان اسلام را قطع فرمایید. و جنابعالی و ملت بزرگوارخواهند دید که در اطراف همین نامه چه شیطنتها و تحلیلها در رسانه های گروهی مخالفین اسلام و همدستان آنان خواهد صورت گرفت . در خاتمه سلامت و سعادت جنابعالی را از خداوند خواستار و امید است امثال جنابعالی در مقاصد عالیه خود پیروز وسربلند گردید.

والسلام علیکم و رحمه الله- 21 دی ماه 66 -روح الله الموسوی الخمینی





نوشته شده در تاریخ یکشنبه 1 خرداد 1390 توسط ثامن گرافیک

ابزار وبمستر

عکس

دانلود

قالب وبلاگ